VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* mår dåligt

Forum > Allmänt > Allmänt > mår dåligt

Skriv ut
Visar inlägg 31 - 45 av 107.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

< 1 2 [3] 4 5 ... 8  > »
Skrivet av jenfer 30 mar 2012 11:09
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Hej!
jo har börjat att läsa i boken redan :-) Lånat boken på bibban så man slipper köpa. sedan så har jag reserverat den i makens namn så ingen annan vill låna den (och ta den ifrån mig) hihi.
Man får ju vara lite smart ibland.

Gått en kurs på onsdagskvällarna som jag (snarare min man) fått betala för men det har varit värt varenda krona. Redovisning, grundkurs. Gick bättre än förväntat men då har jag mycket lättare för siffror än text. är det text som ska läsas så knyter min dyslektiker hjärna ihop sig till en boll och rullar iväg *s*

Nu när jag ska läsa i boken så är det dels deltid plus att jag startat tidigare så vi får hoppas att det går bra.

Har så höga krav på mig själv, tycker det är pinsamt att misslyckas så får jag inte mvg så kommer jag gräva ner mig själv.

Tur att du oxå har en snäll make som betalar :-)
Fick vänta i 4,5mån på min akassa pga de krånglade. Min arbetsgivare hade aldrig varit med om maken tidigare. Var ju massa extra jobb för dem. Få ett jobb hos dem igen (bemanning) kan jag nog glömma då jag bara inneburit en massa merjobb pga a-kassan :-(

Min brors kompis sa upp sig från jobbet och fick då som du stå utan ersättning i 45 dagar. Dock fick han nytt jobb i ett halvår, blev uppsagd pga arbetsbrist så när han skulle börja stämpla igen så fick han ingen ersättning pga han sa upp sig själv från förra jobbet. Uppmuntrar det folk till att ta korta jobb?

NÄ, nu är det helg!! Ikväll blir det bowling så mitt mål nu är att inte få klotet i rännan gång på gång :-9

Skrivet av Vilsen 30 mar 2012 18:19
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Go afton :)
Ha ha ja man måste ju va förutseende! Hade gjort likadant som du och reserverat boken i makens namn också, och förmodligen även "ungarnas"...( säger ungarna fast dom är 22 och 20) bara för att gardera mig.
Det är bra att kunna matte och ha koll på siffror. Själv är jag bättre på text än siffror. Skyller allt på en dålig mattelärare jag hade i fyran, som började gorma åt en om man frågade något. Har också höga krav på mig själv, och ju äldre man blir så tänker man ju även att andra förväntar sig att man ska kunna. Det tar ju lite längre tid att lära sig nytt också, ju äldre man blir. Och det kan ju kännas jobbigt.
Speciellt med tanke på det icke existerande tålamodet...
Ja nu är det helg och jag önskar dig en trevlig bowlingrunda, utan för många klot i rännan!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 31 mar 2012 17:10
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Om du får lite sifferkunskap av mig så kan jag få lite ordkunskap av dig? :-)

Tycker att man borde bli smartare med åren men det är ju bara att kolla på gamlingar (som inte blivit glömska, bara tröga)

Blev en del klot i rännan men kom inte sist iaf :-)

Fick sökt lite jobb igår :-)

Blev nekad ett jobb pga att de ville ha extra personal i höst och bara jobba då och då funkar ju inte.
Annars gjorde jag en jättebra intervju. Kul att höra även om man inte fick jobbet :-)

Barn kommer väll alltid vara barn oavsett hur gamla de blir gissar jag? Vare sig de gillar det eller inte hihi.

Skrivet av Vilsen 2 apr 2012 11:06
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Vore ett bra byte helt klart!

Tja man blir kanske inte smartare med åren utan man får kanske bara mer erfarenhet...hm... Sen kan man ju också tänka att det blivit fullt därinne med åren så ska något nytt tryckas in måste något gammalt ut ;)

Så var det detta med jobb ja. Min dotter vill ha ett sommarjobb men det finns inte mycket hon känner att hon skulle fixa utan erfarenheter. Hon pluggar på högskolan nu och har aldrig haft ett sommarjobb. Det är ju så i småstäder att man ska ha kontakter för att få något... Så nu sökte hon ett som jordgubbsförsäljare, men döm om min förvåning när det stod att ansökningar utan foto inte besvaras! Låter misstänkt likt diskriminering i mina öron och att man måste ha utseendet med sig när man ska sälja jordgubbar...???

--
På Gång

Skrivet av jenfer 3 apr 2012 13:41
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

hihi stämmer nog, för att det nya ska få plats måste det gamla ut :-)

Kräver de foto för ett jobb som jordgubbsplockare???
Riktigt illa!
Kan blir arg när det står i annonser men har lite förståelse då det är tex receptionist jobb. Företagen vill inte ha någon som är full med tatueringar, ringar i ögonbrynen, näsan etc.
Men i jobb där man inte har kundkontakt spelar det ingen roll tycker jag.

Visserligen har man kundkontakt som jordgubbsplockare men kan verkligen inte förstå hur de kräver foto det läget.
Tror knappast att folk skulle åka och köpa jordgubbar ngn annanstans pga hur de som plockat dem ser ut.
Får hon inte jobbet så köpa inte jordgubbar av dem!
de är inte värda dina pengar.

Tycker det är grymt strongt av din dotter att söka jobb som jordgubbsplockare då hon pluggar på högskolan. Är nog många yngre som söker annars.

Hon kan säkert mera än hon tror, vilket nog gäller alla.

Igår var en riktigt depp dag då jag bara lipade hela dagen. Idag är det lite bättre men långt ifrån bra. Tiden bara tickar på och arbetslöshetsperioden blir längre och längre.

Hoppas för mitt stackars självförtroende att något händer snart.

Ha en strålande dag denna lite kyliga dag.
var frost här nere i Halland i morse :-( Usch.

Skrivet av Vilsen 3 apr 2012 21:28
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Det är som försäljare av jordgubbar, så det blir ju kundkontakter. Men det står inget om att man inte får vara tatuerad osv i annonsen. Nåja, vi får väl se hur det går. Många sommarjobb är hon inte kvalificerad för, då det behövs körkort eller erfarenhet osv. Det kan ju vara svårt att få den där första arbetslivserfarenheten, och speciellt om man inte är så väldigt självsäker och framåt.

För min egen del har dagen inneburit att jag backade på en lyktstolpe med bilen, och man blir ju så förbannad på sig själv!! En buckla på bakskärmen och trasigt lampglas.. Suck suck det är tur att gubben är händig med bilar.
I övrigt målade jag min sjunde kattsten, och det var roligare.

--
På Gång

Skrivet av jenfer 5 apr 2012 07:56
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Tycker inte att det ska ha någon betydelse då det handlar om jordgubbar! Är ju ingen stor verksamhet som kommer att rasa direkt. Hoppas att det går bra för henne!! Håller tummarna!

Oj.. lyktstolpe + bil är ingen bra kombination.
Jag ha lyckats backa på saker med så du är inte ensam.
En dag skrattar man åt eländet.

Kul att du fått måla så mycket!! Borde också skaffa mig en hobby, inte bara träna. Är så otålig bara så vet inte vad
de skulle kunna vara.

Igår sökte jobb där jag inte hade alla kvalifikationer men föreslog då praktik under upplärningen! Nu får det bära eller brista.
Försökte nå ansvarig över dagen men fick aldrig tag på honom så då föreslog hon i växeln att jag skulle skicka in ansökan och ringa efter påsk. Då har han hunnit kolla på den med.
Håll tummarna! Tror att det kan vara ett riktigt bra jobb!
Administrationsjobb med tull och fakturering bla.
De skrev bara att krav var god datorvana men skulle det komma någon som kan allt med tull så kommer den personen gå före. Nu kanske man har en chans ändå!

Blev uppringd från ett jobb igår om intervju på tisdag!
Är nog väldigt mycket telefon o lite åt försäljningshållet men får se mer under intervju. De ville ha ngn som kunde få ngn form av bidrag men skrev till dem att kvalité kostar *S*
hihi, trodde aldrig det skulle gå.

Nu är det skärtorsdag och långhelg för maken som jobbar, kul att få lite sällskap här hemma på dagarna.

Ha en underbar påsk!

Skrivet av Vilsen 5 apr 2012 10:15
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Oj oj det rör på sig för dig med jobbintervjuer och goda chanser!! Jag ska verkligen hålla alla tummar för det låter riktigt bra. Så kul att höra!
Här står det å andra sidan helt stilla på jobbfronten känner jag, och jag skulle så gärna vilja hitta på något eget om det var möjligt. Försäljning via nätet eller något, men jag har ingen aning om vad som skulle bli lönsamt. Har ingen erfarenhet av den biten.
Har ju snart varit arbetslös i 3 månader, och det tar på ersättningsdagarna och ersättningsnivån minskar inom kort.
Känns pressande!

Du har så rätt...bil och lyktstolpe är ingen bra kombo. Det blir inlämning av bilen, och kostar 3000:- i självrisk. Jag har sannerligen bra tajming på det mesta nu för tiden...

Men nu är det snart påsk som sagt och alla är lediga, vilket känns bra i alla fall!

Ha en underbar påsk du med!

--
På Gång

Skrivet av jenfer 8 apr 2012 14:54
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Känns bra att det rör på sig men vill komma längre än så, bara komma på intervjuer vinner man inget.

Inne på min sjunde månad som arbetslös och paniken blir bara större. Men ersättningen minskar väll "först" efter 300dagar?

Kommer inte ihåg om jag skrivet det eller inte men a-kassan godkände iaf att jag skulle få studera min ekonomikurs på halvtid. Fem veckors studier och jag ska ge ALLT! :-)

Hade en till pissig dag igår. (de dåliga dagarna blir bara fler och fler :-( )
En kompis kompis kompis råkade ut för en olycka som liten och kan bara arbeta deltid.
Hon får, hör och häpna, tiotusen ( 10 000kr) ut från försäkringskassan(efter skatt alltså).
Sedan jobbar hon deltid på detta och blockar ut en deltidslön. På den lönen betalar FK 85%.
Ingen aning vad hon tjänar men säg 12 000kr ut om det varit heltid. Då får hon 10 000kr plus 6 000kr. 16 000kr netto!

Är det så man ska göra? Sjukskriva sig och bara jobba deltid, man får ju mer pengar på det än om man jobbar heltid.
Blir så himla förbannad på alla orättvisor som finns.
Där får man för man kämpar.

Ikväll är det guldbingo så då ska jag vinna massa pengar så då kan a-kassan flyga och fara *s*

Hoppas din påsk är/har varit bra!

Skrivet av Vilsen 9 apr 2012 15:41
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Hoppas du vann nåt på bingon!

Nej, det är ju inte kul att bara få komma på intervjuer som aldrig ger något. Jag minns det glada 80-talet, när man bara kunde knalla in på en arbetsplats och fråga om det fanns jobb och så fick man börja i princip omgående, även utan meriter.
Det var då det...

Inget vidare att gå arbetslös så länge. Det räcker med dom tre månaderna jag varit hemma, och man blir mer och mer nervös för vad AF ska hitta på när man inget jobb får.
Tror att det är 200 dagar som gäller innan ersättningsnivån sänks till 70 procent, och 300 dagar innan den sänks till 65 procent.

Ja visst blir man heligt förbannad över alla orättvisor. Och dom som är i princip döende ska minsann ställa sig som arbetssökande. Usch, man får hjärtklappning av att bara tänka på hur det går till. Uppenbarligen ska man inte vara en ärlig människa heller, för det tycks man inte ha så mycket för..

--
På Gång

Skrivet av jenfer 10 apr 2012 10:07
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Näpp, ingen vinst på bingolotto, varför ha tur här i livet?

Däremot hade jag den "fina turen" att få i mig gluten (har fortfarande inte fattar hur bara) så på måndagen vakande jag 06 och då började karusellen med toa, sedan dusch pga svetten rann efter toabesöket, sängen pga utmattning, toa, dusch, säng fram till kl 19. Två timmar senare lyckades jag få i mig två små mackor. tidigare under dagen hade jag fått i mig 4 matskedar yoghurt. Vart inte vidare kaxig igår inte :-(

Idag är jag fitforfight igen, bara lite seg (inte så konstigt kanske) Tur att det inte var magsjuka iaf för då hade jag fått ställa in intervjun idag.

18 000kr ut får kompisen. 11 000från FK och sedan 7 000 från jobbet (där FK betalar 85%)
18 000 ut är långt över det som jag plockade ut då jag jobbade.
Hon får mer ut än mig, även om hon inte skulle jobbat genom att få pengar ifrån FK ist för Akassan.

Är det inte något fel på systemet kanske?
Låter kanske bitter men blir riktigt grinig.

regnet öser ner utanför vilket inte får mig på bättre humör.
dra på sig regnställ till intervju känns så bökigt, komma blöt är inget bra alternativ heller.

Får dra på det stora pokerfejset och hoppas det bästa.

Hoppas din påsk har varit bättre än mig.

Skrivet av Vilsen 11 apr 2012 11:02
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Usch vad jobbigt med glutenallergi!Det är verkligen skönt att slippa tänka på allt man stoppar i sig. Hoppas du mår bra nu och att intervjun gick bra. Vad var det för jobb?

Nej, jag har heller inte fått ut så mycket i lön, 14000:- efter skatt för att städa på hotell, så visst sjutton måste det vara något fel på systemet tycker man. Det är faktiskt inte konstigt om man blir bitter!

Och nu sitter man här med knappt 9600:-...

Från det ena till det andra... undrar varför det är så dåligt gensvar på frågor man har i detta forumet. Ingen svarar på det man skrivit, vilket känns lite trist tycker jag. Hade ju hoppats på lite feedback när man nu är i den sits man är...

--
På Gång

Skrivet av jenfer 11 apr 2012 19:42
Skriv ut Direktlänk

jenfer

Ospec medlem

Håller med att det är få som skriver, lite tråkigt, hade varit bra som du skriver att få gensvar. Bolla ideér, tipsa andra om jobb osv.

NÄ, intervjun var ett fiasko. VD som intervjuade såg ut att trilla av pinnen när som helst. Det första han gjorde var att ge mig en pärm där jag kunde läsa. Var allt möjligt, som mejl från andra företag, brevutskick osv.
han ville inte ens förklara vad de gjorde för det står ju på hemsidan. När jag ställde frågor om mina arbetsuppgifter (som han vägrade berätta om) fick han springa och hämta en annan som har jobbat med de uppgifterna iom han själv inte kunde svara. Då jag frågade vad som förväntades av mig så visste han inte. Öh???
Det var jobb som sekreterare och mötesbokare. Hålla kontakten med gamla och nya kunder. Fick ingen riktigt bild av allt iom han vägrade berätta. Himla skum nisse *s*

Magen är mycket bättre, tack.
NÄ, glutenintolerans är inget vidare, varit det i två år och stöter bara på problem och suckar.
Ta med sig egen mat då man är "bjuden" på middag är inget ovanligt :-(

NÄ, får hoppas på andra jobb framöver.

Vad bra att jag inte är helt ute i det blå då jag är bitter.
Man känner sig som att man är negativ men tycker snarare att jag är realist och att det är något fel på systemet.

Skrivet av Vilsen 12 apr 2012 12:43
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

???
Det var det konstigaste jag hört i intervjuväg! Undrar om dom lyckas få någon som vill jobba där om dom inte ens kan tala om vilka arbetsuppgifter man har. Mycket ska man höra innan örona trillar av...

Igår ringde dom från ett äldreboende och frågade om jag ville jobba där i sommar, v 30-33. Bra att det ligger några minuters cykelväg från där jag bor, så jag slipper pendla.

Känns skönt också att ha något positivt att skriva i redovisningsmailet till min handläggare i morgon...

Hm.. konstigt att du måste ta med egen mat när du är "bjuden". Man ser väl till att laga glutenfritt till den som behöver. Så himla besvärligt är det ju inte att ta reda på hur man lagar glutenfritt.

Håller med om man inte måste vara negativ bara för att man är realist. Men har man varit med och sett hur saker och ting oftast fungerar, så tar man ju verkligen inget för givet. Tyvärr är det ju alltid luckor i systemen, som krånglar till det för dem som tycker att reglerna ska följas till pungt och pricka, istället för att vara lite smidig (och mänsklig!) där det går.
Tänker nu på den stackars killen som inte fick åka skolbuss eftersom han bodde 8 meter "fel" från 6 km-gränsen. Har inte mycket till övers fffför sådana paragrafryttare!

--
På Gång

Skrivet av Vilsen 12 apr 2012 12:48
Skriv ut Direktlänk

Vilsen

Arbetssökande

Ha ha ...oj vad många ffff det blev där...
Måste rätta mig själv lite också, för jag menar givetvis att luckorna i systemen krånglar till det för dem som hamnar mellan stolarna, och inte för paragrafryttarna som ju gör det enkelt för sig.

--
På Gång

< 1 2 [3] 4 5 ... 8  > »