VMJ är en resurs för alla arbetslösa. Först ett par tips för dig från Google:

* mår dåligt

Forum > Allmänt > Allmänt > mår dåligt

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 107.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

< 1 [2] 3 4 ... 8  > »
Skrivet av Vilsen 13 mar 2012 11:37
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Ja man blir snurrig av alla siffror och vad man hör och läser. Men det allra bästa du kan göra är att gå in på din a-kassesida på nätet, för där står ju exakt vad du får under de olika perioderna.
Och du..jag önskar dig lycka till på intervjun!

--
På Gång
 
Skrivet av jenfer 13 mar 2012 18:48
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

usch intervjun gick inte alls bra :-(
fattar inte varför bemanningsföretaget skickade dit mig.
de hade två krav som var tvungen att uppfylla, vilka jag inte uppfyllde, så varför skicka dit mig? slöseri med båda min och deras tid :-/

sedan fick jag mejl ifrån ett annat företag som fått mitt namn av ams. Blev jätteglad och lät hur bra som helst i mejlet men när jag kom till intervjun var det mycket mera butiksarbete, dessutom var det praktik!
Varför säger de inte det på en gång? Kan de tvinga en till praktik? blir man av med akassan annars?
får sådan ångest, praktik känns så nedvärderande.

Praktik är för mig som förr i tiden, ngn man gjorde för att
man skulle lära sig. Idag är det något som du gör som du redan kan får ingen lön alls.
Helt ok om det är i samband med utbildning men såhär....
Får ser hur det går, gjorde mitt bästa iaf men inte säkert att jag får det.

idag fanns det inte alls många jobba att söka, tycker att skiftar så mycket från vecka till vecka.
Tillbaka på noll igen mao.
 
Skrivet av Vilsen 15 mar 2012 12:25
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Usch vad synd att det inte gick bra!Så himla trist om man ser fram emot något och så går det åt pipan. Väldigt konstigt också att de inte kollade först så du uppfyllde kraven, som du säger. Slöseri med både tid, men kanske mest med energi.
Min syster har själv ordnat en praktikplats eftersom hon hellre vill göra något än an att bara gå hemma. När hon berättade det för sin handläggare så fick hon veta att reglerna för praktik tydligen ändrats nyligen. Nu ska företaget du söker praktik på kunna erbjuda dig anställning efter praktik, för att du ska få en praktikplats. Och förvisso stämmer det ju överrens med att man ska praktisera och lära sig något, för att sedan jobba med det.
Men jag bara undrar...vilket företag kommer att kunna erbjuda en anställning efter praktik??? Antalet praktikplatser kommer ju att sjunka drastiskt gissar jag. Frågan är vad man blir kommenderad att göra i stället, för jag kan ju inte tänka mig att man kommer att få a-kasseersättning utan att göra något för pengarna ( mer än att söka jobb då förståss ).

--
På Gång
 
Skrivet av jenfer 15 mar 2012 13:12
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Har varit inne på att söka praktik men vill verkligen utnyttjas och de som jag känner som varit ute på praktik har inte fått någon anställning. Då är de inga "trögisar" utan har utbildning och kan föra sig socialt rent privat. Så att de skulle göra ett dåligt jobb tror jag inte på.
En gammal kollega blev uppringd från ett företag om praktik men just då hade hon jobb. Då säger företaget som ringer henne att hon kan höra av sig om ett halvår! Då hade de redan bestämt sig att den person som de tog in skulle få sluta om att halvår. Detta var 2010, kan inte tänka mig att det blivit bättre sedan dess.
En annan kompis var ute på praktik tre månader innan jul, när julen kom förlängde de praktiken för att sedan göra sig av med henne. Så snällt av dem att erbjuda henne "jobb" kring juldagarna...NÄ usch!

Men blir jag hemma nästa månad med så måste jag nog söka upp en praktik plats av något slag.
Känns bara så "efterblivit", jag skäms för att jag inte har jobb. Vilken nytta gör jag i livet?
 
Skrivet av Vilsen 15 mar 2012 13:51
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Som jag förstod det hela så har reglerna för praktikplats ändrats helt nyligen, alltså för ca någon månad sedan.
Jag har inte funderat så mycket över detta med praktik, mer än att det skulle funka om man själv får välja arbetsplats. Får man in en fot någonstans kanske de väljer att ta in mig nästa gång de anställer, tänker jag. Men jag fick ingen praktikplats på det företaget jag frågade, pga att dom nyligen anställt några på visstid. Många industrier tar annars bara in gymnasieungdomar på praktik.
Jag skäms inte för att jag inte har jobb, men jag kan ju känna att det blir svårare ju äldre jag blir.

--
På Gång
 
Skrivet av jenfer 16 mar 2012 10:33
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Såg du Uppdrag Granskning som var i veckan?
Att de som går på lönegaranti inte är försäkrade? Skrämmande!
Vart det än brister, hos ams eller arbetsgivare, så är det illa.

Ska ta och läsa en flexkurs i ekonomi. En på kompetenscentrum (typ syo, vet inte hur många ställen de finns på) som fint ställde frågan
"om du inte ens försöker så är det ett större misslyckande än att inte klara av kursen" (typ ngt sådant)
"du bränner ett skepp som eventuellt kan ta dig framåt"

Så igår ringde jag runt till de fyra skolor som har kursen för att träffa läraren innan jag bestämmer mig för vilken skola jag vill läsa på. De blev förvånade när jag sa varför *s* Att jag ville jämföra lärarna med varandra.
Tror inte det är många som gör så, de väljer nog bara en skola.

Skulle träffat en av lärarna idag men vaknade upp mega förkyld så blir att bara ligga i sängen och deppa hela dagen :-(

Skönt att du inte skäms att du är arbetslös, önskar jag kunde tänka så med. Något tips på positiva tankar?
 
Skrivet av Vilsen 16 mar 2012 11:25
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Nej jag tittade inte på Uppdrag Granskning, men jag har både hört och läst om det där den senaste veckan. Det är riktigt ruggigt att det kan få gå till så.

Har du blivit tipsad av AF om kursen i ekonomi? Kul om det ger något längre fram.Har du varit arbetslös länge?

Jag skäms inte, som sagt, men jag kan ju bli deppig av situationen ändå. Det går upp och ner med humör och känslor. Tur jag har familjen, och så målar jag. När jag jobbade heltid försvann all inspiration att måla, men nu har jag tagit upp det igen, efter 5 år. Gillar att pyssla med annat också, och det kan ju hålla en uppe till viss del.
Har du någon hobby?

--
På Gång
 
Skrivet av jenfer 16 mar 2012 19:48
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Ekonomikursen är av egen vilja.
Går en redovisningskurs nu 1kväll/veckan som jag får betala själv, men det får det vara värt.

Hade gärna velat ha lektion i grupp i företagsekonomin (som jag pratade om ovan)men det fanns inte till hands så då tyckte han på kompetenscentrum att jag iaf skulle försöka läsa på flex. Problemet är att jag har extremt svårt för att läsa och ta in information och behöver ngn som piskar mig.
Förhoppningsvis kan någon av lärare göra det.
är jag frisk tänkte jag boka möte med dem alla nästa vecka.

AF tipsar inte om något alls. Det man själv hittar är de negativa till för det är andra som behöver kursen mer.
Men de som VILL då?? Kan de inte uppmuntra det?

Hoppas nu bara att Akassan godkänner att jag läser ekonomikursen på flex, det återstår att se.


Lever på gymmet så det är där jag fördriver min tid.
Tränar ofta två timmars pass och tar i tills jag nästan spyr.
Både hatar och älskar det, men det får iaf tiden att gå.
Ibland åker jag till gymmet två gånger/dag.

Nu när det är helg så hade det varit trevligt att umgås med folk som är lediga men näsan sätter stopp. Tråk.
Känns som allt är emot en.

Hoppas att du får/har haft en underbar helg!

vad målar du för motiv?
 
Skrivet av Vilsen 17 mar 2012 11:52
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Man fattar inte varför man ska bli motarbetad när man har motivation och vilja att göra något. Med tiden kanske det försvinner och man tappar gnistan helt.
Jag hoppas verkligen att dom godkänner din ekonomikurs. Det är ju alltid ett lyft att komma ur sina gamla mönster och negativa tankebanor, som man får till slut när man varit hemma länge. Man träffar nytt folk och det kan komma in lite friska fläktar i ens liv, så att säga.
Det är ju bra att du håller dig i form på gymmet tycker jag, men kanske inte helt lyckat att köra slut på sig helt. Men jag förstår hur du känner.
Mina motiv har varierat under åren, men det har varit djur, natur och gamla byggnader mest, målat i akryl. Sedan blev det en hel del ganska spirituella motiv i akvarell. Nu har jag börjat måla stenkatter och tänktre också ge mig på ugglor.. Det är kul men ganska svårt att hitta passande stenar.
Ha en skön helg du med, och krya på dig!

--
På Gång
 
Skrivet av jenfer 19 mar 2012 14:42
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Jo gnistan lär dö ut tyvärr så småningom om man hela tiden blir motarbetad.
Nu har jag träffat en av de ev. lärare, ska träffa en annan i em och de andra två på tors resp fredag. Sedan får man se vem jag fattar bäst tycke för.

Kul att du varierar din målning, bra med utmaningar :-)

Nu är min förkylning äntligen borta iaf!
 
Skrivet av Vilsen 22 mar 2012 12:24
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Och har man tappat gnistan blir man inte attraktiv på arbetsmarknaden,eftersom man ska visa att man "brinner" för alla jobb man söker... suck! En ond cirkel kan det ju lätt bli.
Lycka till med din kurs!

--
På Gång
 
Skrivet av jenfer 25 mar 2012 21:23
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

Jo. onda cirklar finns det tyvärr gott om.
Nu ska jag skicka in papperna till akassa för att ansöka om att få plugga.
får hoppas att det godkänner det utan en massa extra intyg som de jämt kräver.
Orkar inte med allt krångel, det drar en från att göra saker och ting, vilket bara blir till ens nackdel.
 
Skrivet av Vilsen 26 mar 2012 11:31
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Jag håller med dig om att det så lätt känns som ett stort projekt eftersom man ska krångla med ansökningar, intyg och papper hit och dit. Hoppas att allt går vägen för dig när det gäller detta, och att det går fort! Jobbigt att behöva invänta svar. Personligen är jag otålig och hatar att vänta...

--
På Gång
 
Skrivet av jenfer 26 mar 2012 21:14
Skriv ut Direktlänk
Avatar

jenfer

Ospec medlem

hihi jag är hur otålig som helst vilket är en rätt så kass egenskap om man inte kan skynda på processen.
jag är antagen till kursen, det gick fort.
nu ska ju akassan säga sitt med...

sist skrev jag ut direkt från hemsidan om kursen men fick tillbaka att det inte framgick vad jag ville läsa...hm..

kan ju undra hur många hästar de har hemma som sitter där.

inga jobb som gick att söka idag, inte ett enda! :-(
 
Skrivet av Vilsen 28 mar 2012 15:44
Skriv ut Direktlänk
Avatar

Vilsen

Arbetssökande

Ja usch ja..det är ju alltid saker att vänta på som man inte kan påverka själv. Som min a-kasseerättning t ex. När man säger upp sig själv blir man avstängd i 45 dagar, vilket i praktiken blir mycket längre då det handlar om arbetsdagar.

Så jag har inte fått någon ersättning ( men hade sem. ers från förra året kvar som tur var) sedan jag blev arb.lös den 12/1. Min första ersättning får jag nu den 29:e och den är för två dagar...Sen får jag vänta ytterligare två veckor på en full ersättning. Allt tur man har en karl med inkomst ha ha..

Näe, inga jobb idag heller. Fick nej på två ansökningar om ett köksjobb på dagis, samt ett sommarjobb i köket på äldreomsorgen... Visst finns det ju städjobb att söka på men jag vill inte hamna i samma sits som sist, med stress-problemen.

Känns det inte rätt bra nu när du har en kurs att se fram emot ( om inget oförutsett inträffar )?

--
På Gång
 

< 1 [2] 3 4 ... 8  > »